2024-05-30 10:05:00
Nové Porsche 911 2024
Nové Porsche 911 2024
Zdroj: Porsche

Nové Porsche 911: rafinovaný hybrid s technikou z F1. Nebojte, žiadne zástrčky!

Hybridy sa nevyhli ani Porsche 911, ale nie je to tragédia.

Hybridy sa nevyhli ani Porsche 911, ale nie je to tragédia

Porsche 911 je ikona, ktorá má doteraz plochy šesťvalec za zadnou nápravou. Toto usporiadanie sa ale časom mení. Kým v generácii 991 to boli ešte stále atmosférické motory, po modernizácii prišli výlučne prepĺňané aj pre základné verzie. Atmosféra ostáva teraz len pre špeciality. No a podobná, revolučná, zmena sa deje teraz. Prichádza ďalší stupeň vývoja motorov.

Porsche predstavilo inovovanú verziu 911, ktorá bude mať hybridný doplnok. Hybridný bude zatiaľ iba pre prevedenie GTS. Základy teda ostanú s rovnakými štýlmi. Iba s prepĺňaním, bez hybridu. Porsche volá toto prevedenie T-Hybrid, hybrid špeciálne vyvinutý pre podobné určenie. Je to systém, ktorý bude špecifický Pre Porsche 911 GTS. Prinesie síce viac výkonu, ale aj o 50 kg viac hmotnosti.

Systém od Porsche Zvyšuje modelu GTS výkon o 64 k a využívať bude batériu s kapacitou 1,9 kWh. Má systém so 400 Voltami a je pod prednou kufrovou kapotou modelu 911. Je v rovnakom mieste ako má nehybridný kus 12 V batériu. Batéria sa pritom dostáva, tá 12-voltová do priestoru pod zadnou policou pri okne. A práve pod oknom je ešte jedno prekvapenie. Automobilka Porsche zo základnej výbavy vypustila zadné núdzové sedadlá. Tie budú na želanie a bez príplatku.

Trakčný elektrický motor si našiel miesto v obale 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky a na systém je napojený aj nový elektrický variant turbodúchadla. Dopuje vzduchom šesťvalcový motor s objemom 3,6 litra.

Zdroj: Porsche

Samotný elektrický motor má výkon 40 kW (53 k) a krútiaci moment 150 Nm. Elektrický motor má pomáhať s okamžitou reakciou bez turbodiery. Vozidlo, Porsche 911 GTS, nevie a ani nechce jazdiť na elektrickú energiu. Toto môžeme chápať ako formu kombinujúcu výhody mild hybridu a prvky full hybridu.

Elektrické turbo v Porsche 911 GTS funguje podobne ako štandardné turbo poháňané prúdom výfukových plynov. Elektrická pomoc je vo forme 11 kW elektrického motora namontovaného na hriadeľ medzi turbínu a samotné prepĺňacie komory. Elektromotor pomáha roztočiť turbo a vytvára okamžitú reakciu znižujúcu oneskorenie pri štandardnom turbe. Je to prvé použitie jedného turba pre Porsche 911 za ostatných 30 rokov. Zaujímavosťou je, že turbodúchadlo nemá obtokový ventil. Nepotrebuje ho, pretože tlak si turbo reguluje samé - nadbytočný tlak začne "žrať" ako dynamo žerie nadbytočnú energiu jazdca na bicykli. Takýmto spôsobom dokáže nabíjať batériu pre ďalšiu jazdu. Rovnako ako v F1.

No a novinkou je aj motor. Má objem 3,6 litra, pričom základy sú v rodine agregátov 9A, siahajúcej až do modernizovaného modelu 997 v roku 2008. Porsche hybridným systémom eliminovalo remeňový pohon príslušenstva, čo znamená, že ako kompresor klimatizácie, tak posilňovač riadenia, fungujú na základe elektrickej energie, bez nutnosti mechanického remeňového pohonu. Výhodou nového motora je, že Porsche sa podarilo znížiť jeho výšku o 110 mm a menič jednosmerného napätia a medzichladič stlačeného vzduchu našli miesto nad ním.

Nový motor v Porsche 911 GTS využíva variabilné časovanie ventilov Variocam, podobne ako majú aj atmosférické agregáty so 4 litrami objemu v 911 GT3. Maximum otáčok sa dostáva na 7500 a samotný motor dokáže vyvinúť až 350 kW (476 k) a 570 Nm. Celkové hodnoty sú ale trochu iné. Ako celok sa výkon dostáva na 398 kW (540 k) a krútiaci moment je až 610 Nm. Pri náraste hmotnosti iba o 50 kg to je dobrá správa. Horšou môže byť fakt, že Porsche pri modeli GTS úplne vypustí manuálnu prevodovku z ponuky. Jemnou satisfakciou môže byť, že bude na výber s pohonom zadnej nápravy, alebo so štvorkolkou.

Zdroj: Porsche

Porsche 911 GTS pre rok 2025 prinesie širšie zadné pneumatiky a štandardne natáčanie zadnej nápravy. To ale rozhodne nie je všetko, čo sa udialo. 911 GTS získa aj zaujímavé aktívne aerodynamické prvky. Budú v prednej časti a majú pomôcť pri chladení celého systému. Kvôli tomu sa výrazne zmenil aj predný nárazník, ktorého tvary sú zvláštne, minimálne. Nový predok dopĺňajú nové zliatinové disky a v interiéri zmizne ručičkový otáčkomer, ktorý nahradí úplne digitálny displej. Na ak budete štartovať, tak si všimnete, že charakteristický prepínač musel ustúpiť obyčajnému štartovaciemu tlačidlu.

Veľkých zmien sa dočkajú aj štandardné modely, získajú turbá a medzichladič z predchádzajúcich GTS a Turbo prevedení.

S novými technológiami sa zvýšia aj ceny. V realite to znamená, že kým predchádzajúca Carrera GTS stála 155 000 € v Nemecku, nová bude stáť 170 000 €. Nárast výkonu je pritom 46 kW (63 k).


AUTOR: © Zoznam/jm
ZDROJ: Porsche

Komentáre k článku


Stream naživo