2024-06-14 10:52:00
Lexus LM 350h AWD
Lexus LM 350h AWD
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Lexus LM350h - Lebo Maybach môže mať každý

Koľkokrát ste za posledný mesiac videli Maybach od Mercedesu? Asi to bolo minimálne raz.

Mne sa to podarilo asi 10-krát a zakaždým to bola tá obluda s označením GLS. Nie, neberte to zle, nič proti tomu autu nemám, pre pasažierov vzadu je famózne, ale väčšinou si ho aj tak kupujú ľudia, ktorí si ho šoférujú sami. A to je trochu smutné. Ak si kúpite Lexus LM350h, ktorý je absolútnym unikátom väčším ako Bugatti Veyron, zatiaľ, tak šoféra potrebujete určite.

Šoféra potrebujete najmä pre verziu Supreme. Tá štandardná má usporiadanie so 7, alebo 6 sedadlami. Konkuruje tak najvýkonnejším a najluxusnejšie vybavený modelom Mercedesu triedy V. Mal by som povedať, že konkuruje aj Volkswagenu Multivan, ale to nie je úplne dokonale pravdivé tvrdenie. Predsalen, Mercedes dokáže ponúknuť aj luxusné sedačky, pričom má stále tri vzadu, alebo dve, čiže auto je stále praktické. Lexus LM350h s pohonom všetkých 4 kolies AWD praktický rozhodne nie je a ani nechce byť.

Zdroj: Jozef Murárik

Nekupujte si ho ani ako prvé auto, ani ako druhé, ani ako tretie. Keď máte ten Veyron, prípadne Chiron, ktorý je vystavený v chirurgický čistej garáži, vedľa neho je Koenigsegg Jesko, z histórie Ferrari F50 a na denné jazdenie využívate Ferrari 812 GPS, tak máte určite aj nejaký Rolls-Royce. Lenže s ním nemôžete chodiť úplne všade, lebo je veľký, takže šoférovi kúpite niečo ďalšie. A Maybach je vlastne obohratá pesnička. Lexus LM350h predvádza základy z Toyoty Alphard, ale posúva ich do výšin, kde pôvodne ani byť nemali. Je to najdokonalejšie auto, ktoré vlastne nikto nepotrebuje. Lexus N350h asi nekupujete kvôli tomu, že potrebujete vozidlo na transport, kupujete si ho, lebo ho chcete a chcete, aby vás v ňom niekto vozil. Ja som si vyskúšal auto aj z pohľadu vodiča, kedy ma fakt štvala malá nádrž, ale aj z pohľadu pasažiera, kedy by ma tiež štvala malá nádrž kvôli zastávkam na pumpe.

Šofér

Nádržou som asi zhodnotil, čo je najtienistejšia stránka vozidla. Začnem ale tým ako sa LM350h tvári z pohľadu vodiča. Mám doťahovanie dverí, mám tlačidlá, mám veľký displej, mám ventiláciu sedačiek, mám vyhrievanie volantu, všetko by mohlo byť dokonalé. Ale stále mám pocit ako v pohrebnom aute. Prečo? Za dvoma sedadlami s masívnou stredovou konzolou ako oddelením je pevná deliaca stena. Viem, že neveziem obyčajný tovar, že veziem niečo iné a najbližšie tomuto pocitu je pohrebné auto. Tiež tam veziete človeka, ktorý môže byť v ležiacej pozícii. Teda v pohrebnom aute je, v LM350h si tak dokáže prispôsobiť sedačku, ale ostávajú mu nejaké vitálne funkcie aj napriek predpokladanému veku.

Zdroj: Jozef Murárik

Vidím, že sa všetci za mnou obzerajú, keď idem, tak som veľkou senzáciou, podobné pocity som zažil naposledy pri Volkswagene ID.Buzz. Nezažil som to pri BMW M8 Competition, nestalo sa mi to s Lamborghini Aventador, nezažil som to ani v Porsche Panamera. To sú, v podstate, autá s istým bodom závisti, ktorý dodávky nemajú. A nech sa na to pozeráme akokoľvek, Lexus LM350h je stále dodávka. Je vymakaná a šialená, ale stále dodávka, nie je to MPV.

Elektrické nastavenie všetkého je fajn, displej pred vodičom tiež, nemám sa naozaj na čo sťažovať, ale viem, že keď som šofér, tak sedím na mieste, ktoré je pracovné. Jediná možnosť je, že by otec rodiny mal svoje deti tak rád, že by im kúpil takúto vymoženosť a vozil ich ako kráľov a kráľovné. Teda skôr princov a princezné. Elsa a Anna vzadu si môžu užívať všetok luxus, kdežto rodič vpredu nie.

Ako vodiča ma ale celkom teší spotreba. Po diaľnici sa ľahko viem pohybovať okolo 8,5 litra na 100 km s takto veľkou krabicou s extrémne masívnou prednou maskou. Veľký šok ale prichádza pri spomalení pod 90 km/h. Keď idem tak, že vzadu mám VIP, tak viem jazdiť za hodnoty okolo 6,5 litra a to aj na zimných SUV pneumatikách Pirelli Scorpion. Musím ale uznať, že LM350h je obor. Na dĺžku má 5,13 metra, na šírku takmer 2 metre. Tieto rozmery nikto neoklame, sú to parametre dodávok a práve to je základom mojich tvrdení, že MPV je vzdialená kategória. Mal by som povedať, že by som mohol mať aj problém s parkovaním, ale nie, som zvyknutý aj na väčšie autá z minulosti. Lenže tu mám oporu v extrémne veľkých a prehľadných zrkadlách, ale aj v perfektne spravenom 360° náhľade z kamier. Je lepší ako som kedy od vozidla spriazneného s Toyotou čakal. Toto je samostatná kategória, samostatné auto, niečo, čo je natoľko zmenené, že s pôvodnými parametrami nemá takmer nič spoločné.

Zdroj: Jozef Murárik

No a čo ma teší najviac? Ako vodiča ma teší zvuková aparatúra Mark Levinson, ktorá je najlepšia zo všetkých Lexusov najnovšej generácie. Možno LS malo podobný zvukový zážitok, ale tu, tu je zvuk extrémne dobrý. A neruší ho ani prílišný hluk zvonka. Nevadí, výsadám, idem otvoriť VIP pasažierom, otvoriť batožinový priestor tlačidlami na poslednom skle zboku a idem presadnúť to VIP Lounge.

VIP pasažier

Ako VIP pasažier by som si mal nechať otvoriť dvere. Vodič to môže spraviť buď na prístrojovej doske vľavo pod volantom, alebo na stropnej konzole. Ale dokážem to aj ja tlačidlami na kľučkách. Sú absolútne jednoduché na ovládanie, takže to zvládam aj sám. Moje VIP prsty sú s tým úplne v poriadku. Aj tu znova vidím deliacu priečku, ale mám aj malé okienko, ktoré dokážem zavrieť a úplne tým utesniť zadnú časť, prípadne ho dokážem ešte aj zatmaviť. Zatmaviť ju viem rovnako ako sa zatmavujú presklené strechy v BMW iX, prípadne v iných moderných hi-tech autách. Ale na streche nám klasické roletky na dve presklené časti. Sú dve kvôli tuhosti, ale aj kvôli tomu, aby som mohol mať drevené obloženie strechy v strede a malý displej informujúci o niektorých nastaveniach a čase. Veď veľký displej je predomnou. Mám pred sebou obrazovku s uhlopriečkou 48 palcov, ktorá je tak masívna, že sa rozprestiera po celej šírke auta. Pod ňou je chladnička a odkladacie priestory na topánky. Fakt cool!

Zdroj: Jozef Murárik

Takýto luxus zvonka absolútne nikto nepredpokladá. Veď vzadu sú len dve sedadlá, ktoré majú masáž ventiláciu, vyhrievanie, ale aj concierge služby, ktoré automaticky tipujú, čo by som mohol potrebovať. Teraz potrebujem vystrieť nohy na výsuvnom vankúši a tiež potrebujem trošku ležatejšiu pozíciu. Neviem určite, ale asi by som potreboval aj chromecast, aby som si mohol streamovať Netflix priamo z mobilu a nemusel pritom nič pripájať cez dva HDMI vstupy. Nerobí mi to síce problém, ale vlastne, nech to spraví šofér! Veď za čoho platím?

Realita je taká, že mám pocit absolútneho komfortu. Nie je to len o nastavení podvozku, ktoré ten vpredu môže meniť (Rear Comfort je top), ale je to aj o odhlučnení. Zvonka sa dnu dostáva naozaj máločo a ak sa niečo dostáva, tak je to väčšinou dopredu. To šofér počuje prejav motora spojeného s elektronicky riadeným CVT, ktoré dokáže vyhnať otáčky hore. Šofér počuje aj nastavovanie otáčok na nižšie. Ja mám ticho. Pod mojim zadkom na zadných kolesách je totiž len elektrický motor.

Zdroj: Jozef Murárik

Riešim maximálne to, čo si pustím, prípadne ako sa pripojím, aby som mohol pracovať. V krajnej časti sedadla je výklopný stolík, ale je celkom malý, McDonaldové menu tam rozhodne nezmestím, ale ako opora pod notebook to stačí. V bočnom tapacíre mám zase schránky na bezdrôtové nabíjanie telefónu, ale aj na pripojenie cez USB C. Áno, z tohoto stroja dokážem nabíjať aj spomenutý notebook, ak je samozrejme kompatibilný. Všetko ovládam malým tabletom. Nie je to tablet, je to skôr mobilný telefón pripevnený na výstupku v strede. Teda všetko okrem sedadiel, sedadlá si zobrali Mercedesovský štýl, ale tu môžem ovládať rolety, nastavovať zobrazenie, aparatúru, všetko. No a tento mobil bez pripojenia k 4G, 5G, 6G, koľkokoľvek G je pripojený len k autu a môžem si ho vybrať. Ak by vás to zaujímalo, vyrába ho firma Sharp. V tomto priestore by som dokázal spať, ale aj pracovať.

Dosť stačilo, výsadám, a ak prší, môžem si zobrať dáždnik. Počas testu už bol iba jeden, tak som zvedavý, kto si ten za vodičom privlastnil, lebo bol fakt pekný. Bol iba jeden, ale to mi predsa stačí. Dobre, neprší, len hovorím, že tam je. Flexím. Nie je zasunutý vo dverách, ale je pripnutý na špeciálnom držiaku na boku deliacej steny. Jediné, čo ma fakt pri vystupovaní štve, že ako sa opieram rukou o koniec kresla, tak automaticky tlačím na krytku držiaka nápojov a otváram ho. Logicky sme na pumpe, veď dojazd je len 550 kilometrov. Možno šesťsto, keby ten bláznivý šofér neletí viac ako 130 kilákov za hodinu po diaľnici.

Zdroj: Jozef Murárik

Chcem ho?

Ako som napísal v úvode, toto auto musíte chcieť. Musíte ho chcieť, lebo stojí šialenú sumu peňazí. Nakonfigurujte si Mercedes triedy V a bude vás stáť tak 120 000 €, za tento Lexus zaplatíte takmer 160 000 €, ale každé jedno euro je odôvodnené. Pohon 2,5-litrovým štvorvalcom a elektrickými motormi funguje absolútne dokonale a predvádza aj ticho. Táto piata generácia hybridu od Toyoty je jednoducho podarená.

Ale toto auto rozhodne nie je pre vodiča. Je pre pasažierov vzadu. Ak ho viete využiť, nie vodiča, ale auto, tak je dokonalým luxusným prepravníkom. Menšia nádrž zjavne nie je problém, lebo na dlhšie trasy si asi vezmete niečo iné, prípadne poletíte súkromným vrtuľníkom. Takže finále, chcem ho. Ale až keď budem mať ten Chiron, Koenigsegg, každodenné 812 GTS a Rolls. Potom bude mať miesto v mojej garáži aj Lexus LM350h AWD, ktorý je stelesnením luxusu a priestoru v zadnej časti. A má aj rezervu!

Zdroj: Jozef Murárik

 

Technické údaje

Model: Lexus LM 350h e-Four
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2487
Výkon (kW/ot.):  140/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 239/4300-4500
Prevodovka: automatická eCVT
Elektromotor výkon/krútiaci moment vpredu (kW/Nm):  134/270
Elektromotor výkon/krútiaci moment vzadu (kW/Nm):  40/121
Maximálny systémový výkon (kW) 184
Poháňaná náprava predná aj zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba kombnovaná (l/100 km): 7,0-7,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5130/1890/1940
Rázvor náprav (mm): 3000
Objem batožinového priestoru 7/5/4 miest: 110/752/1190
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2345-2355
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík run flat: 225/55 R19
   
Základná cenníková cena modelu: 127 000 €
   

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku