2024-05-31 08:51:00
Toyota nová generácia spaľovacích
Toyota nová generácia spaľovacích motorov
Zdroj: Toyota

Toyota šokuje: vyvíja novú generáciu prelomových spaľovacích motorov! EV pošlú do...

Toyota aktuálne vyvíja kompletne novú paletu štvorvalcových motorov, ktoré poslúžia jednoznačnému cieľu.

Majú zvíťaziť nad elektromobilmi. A to nielen čo do predajov, to je podľa šéfa automobilky prakticky isté, v prvom rade majú mať také nízke emisie, že ani bezemisné autá nebudú mať šancu. A ak vám to znie zvláštne, nemajte obavy, Toyota má jednoznačný plán. Akio Toyoda verí, že spaľovací motor nie je nepriateľ, nepriateľom sú emisie, ktoré vypúšťa a je presvedčený, že elektrické autá nikdy nepresiahnu 30% trhový podiel. Tých zvýšných 70% však nemá byť horších ako elektromobily, naopak majú sa im vyrovnať, respektíve ich prekonať. A to nielen vlastnou efektivitou, ale tiež čistotou celého dodávateľského reťazca, výrobou, používaním karbón neutrálnych palív a všetkými aspektmi, ktoré vytvárajú reálne emisie škodlivých plynov. Ak ste si mysleli, že nakoniec aj Toyota zamáva bielou zástavou a zlomí nad spaľovačmi pomyselnú palicu, mysleli ste si zle. To neznamená, že nevidí zmysel v elektromobilite. Tiež do nej investuje, ale nevidí ju ako spásu sveta.

Nová generácia spaľovacích motorov bude veriť tradičnej konštrukcii. To znamená štyri valce. Budú mať alebo atmosférické plnenie, alebo budú prepĺňané, no v zásade budú menšie ako tie, ktoré poznáme dnes. A prísť majú na trhy po celom svete niekde okolo roku 2026. Keďže sú motory vo vývoji, konkrétne špecifikácie zatiaľ nepoznáme, ani použité technológie. Niečo ale vieme už teraz.

Zdroj: Toyota

Zmenšenie celkovej veľkosti a teda aj objemu má pomôcť ako materiálovým úsporám, tak úsporám priestoru. Prvým motorom na pretrase je atmosféricky agregát s objemom 1,5 litra. Štvorvalec má v porovnaní so svojimi súčasníkmi o 10% nižšiu hmotnosť, je celkovo nižší a má tiež nižší objem. Toyota vďaka menšej výške môže znížiť kapotu a tým ušetriť emisie vďaka nižšiemu aerodynamickému odporu. Druhý motor vo vývoji má rovnaký objem, avšak využíva prepĺňanie. Tento motor by mal nahradiť súčasný 2,5 litrový atmosférický agregát. Motor má byť o 20% menší, má ponúknuť porovnateľné parametre výkonu a krútiaceho momentu, má však byť až o 30% efektívnejší ako väčší agregát. Vrcholom ponuky bude 2,0 litrový prepĺňaný motor, ktorý nahradí dnešný 2,4 litrový prepĺňaný agregát. Motor má o 10% menšiu veľkosť, o 10% menšiu výšku, no má mať výrazne vyšší výkon a o 30% vyššiu efektivitu. Zaujímavé je, že nová generácia motorov má byť pripravená na spaľovanie rôznych palív vrátane nafty, uhlíkovo neutrálnych palív, či dokonca vodíka.

Zdroj: Toyota

Tieto motory nemajú pracovať samostatne. Toyota bezvýhradne verí svojim hybridom a preto dané motory budú súčasťou novej generácie hybridov s vyšším podielom elektrifikácie. Efektivita spaľovacích motorov tak pravdepodobne stúpne aj preto, lebo ich budú využívať inak ako dnes. Nové hybridy budú mať silnejšie elektromotory, batérie i ďalšie komponenty. Nové spaľovacie motory tak budú slúžiť ako základ pre full hybridy bez potreby dotácie zo zástrčky i pre zástrčkové hybridy - HEV i PHEV. Ako dobre vieme, Toyota si veľmi dobre uvedomuje o koľko viac emisií dokáže ušetriť flotila desiatok hybridov v porovnaní s jedným elektromobilom - pritom využívajú rovnaké množstvo vzácnych zemín a zdrojov planéty.

Aby toho nebolo málo, výrobca sa spája s najväčšími hráčmi v petrolejárskom biznise i priemysle ako takom s cieľom vytvoriť dodávateľskú sieť na uhlíkovo neutrálne palivá. Konkrétne sa v tejto snahe chce spojiť s Idemitsu Kosan, Eneos a Mitsubishi Heavy Industries. Aj tu je cieľ jasný: dovoliť spaľovacím motorom prežiť éru dekarbonizácie.

V galérii nájdete aj pár grafov, ak by ste si chceli pozrieť porovnanie nových a starých motorov.

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo