2024-06-10 22:30:00
Toyota Yaris HEV Dynamic
Toyota Yaris HEV Dynamic Force 130
Zdroj: jh

TEST: Toyota Yaris Dynamic Force – žihadielko pre novú dobu

Toyota pri facelifte darovala modelu Yaris ale i Yaris Cross výkonnejší hybrid.

Dvojhybridová stratégia Toyoty prináša ovocie aj pri najmenších autách. S výnimkou úplne najmenšieho drobca, ktorý je na relatívne drahú techniku príliš malý, Yaris ponúka hneď dva hybridy. Oba zvyšujú cenu malého auta do výšin, takže ak hľadáte lacný malý hatchback, s hybridom to nebude. Na druhú stranu, kúpa hybridného Yarisu vám ušetrí peniaze v budúcnosti a navyše pomôže pri prípadnom ďalšom predaji. Alebo s ním budete jazdiť až do momentu, kým sa nerozpadne. To bude pravdepodobne o dosť skôr, než vypovie službu hybrid.

Doteraz najvýkonnejší hybrid Podkapotou Yarisu, ktorý bol zároveň jediným, mal výkon 116 koní a na verziu DynamicForce s benzínovým trojvalcom v dynamike trochu strácal. I keď pocitovo rozdiel nebol veľký práve pre intenzitu zážitku a najmä okamžitú reakciu na stlačenie plynu v nízkych rýchlostiach. Nový hybrid reaguje na plyn pocitovo pomalšie, no o to intenzívnejšia je tá reakcia. Dynamika systému je vzhľadom na malé rozmery, nízky odpor vzduchu a najmä nízku hmotnosť auta natoľko intenzívna, že ju neodporúčam pre tých, ktorí chcú hybridom primárne šetriť. Pre nich zostáva v ponuke hybrid s nižším vrcholným výkonom. Tento nový hybrid si skôr hľadá nových zákazníkov, pre ktorých bol pôvodný hybrid „prislabý“. Štrnásť koní nie je brutálne číslo, no celkový súčet na úrovni 130 už neznie zle a naznačuje, že autíčko naozaj má zaujem ponúkať prekvapivo zábavnú jazdu. Dôležité tiež je, že tieto kone navyše poskytuje nie vďaka spaľovaciemu motoru a navýšeniu jeho výkonu. Dynamiku navyše poskytuje elektromotor.

Zdroj: jh

Yaris novej generácie mám rád, no rád som mal aj ten minulej generácie. Síce svojim vyšším sedením nebol vyslovene určený pre športových fanúšikov, jeho väčší štvorvalec mal i v spojení s automatickou prevodovkou kopu síl, no a neskôr dostal aj hybrid, ktorý si podmanil mnoho fanúšikov menších áut. Tento nový hybrid latku posúva vyššie a robí z autíčka akúsi spojnicu medzi úsporným hybridom a divokým GR-kom. Ani zďaleka nemá jeho schopnosti, no svojim športovejším dizajnom, naturelom i jazdnými vlastnosťami dáva autu šmrnc.

Väčšia Fabia si na označenie warmhatch nárokuje pri najvýkonnejšom TSI v ponuke. 150 koní je bezpochyby slušná dávka. Podobne funguje aj 130 koní pri testovanom Yarise. Toto auto má charakter, má ho možno ešte o kúštik viac ako koncernová konkurencia. Autíčko sa zdá byť naozaj malé, má výrazné športové rysy, ktoré vedia byť ešte podčiarknuté výbavou GR Sport. No v kabíne ponúka prekvapivo veľa miesta a aj komfortu.

Zdroj: jh

Slabiny sú v podstate len dve. Vyššia hlučnosť pri rýchlejších jazdách po diaľnici, najmä v prípade protivetra. Pri diaľničných 130-140 km/h už do kabíny preniká toľko aerodynamického hluku, že začína obmedzovať počúvanie hudby i komunikáciu posádky v jednom rade. Medzi radmi začína byť komunikácia vyslovene problematická. V tomto auto skrátka komunikuje svoju veľkosť a úvodnú cenu už od. Vyššia výbava nemení podstatu auta a nepridáva izolačné materiály, to platí všeobecne a platí to aj tu. Yaris si síce osvojil akustické čelné sklo, no aj s ním je hluk na diaľnici dosť veľký.

Druhou nevýhodou môže byť tvrdší podvozok s tendenciou zadnej nápravy poskočiť si. Osobne som to však pri danom modeli nevnímal ako negatívum. Toto mi vadilo pri slabšej verzii, ktorú som testoval len pár týždňov vzad v podobe modelu Mazda Yaris 2 Hybrid. Lenže presne o to ide. Vyšší výkon, intenzívnejšie reakcie na stlačenie plynu dodávajú autu to, čo podvozok chtiac-nechtiac tiež – športovejší nádych. Malý Yaris je navyše nielen v porovnaní s minulou generáciou, ale aj s väčšinou moderných áut, ktoré sa mi dostávajú do rúk svižnou muškou, ktorá v zákrutách dokáže udržať veľkú časť z rýchlosti, čo si vodič naakumuloval počas jazdy na rovinke. Bleskurýchle reakcie riadenia, ľahkosť tých reakcií a všetkých 130 koníkov stále k dispozícii. Jednoducho: jazda s výkonnejším Yarisom je veľká radosť. Nie vyslovene zábava, ale radosť. Počúva ako taký malý teriér, nebojácne sa vrhá po loptičke, a síce má milé očká, dobre vidieť zbesilý výraz tváre a priveľmi veľké zuby vzhľadom na malú papuľu. A napriek tomu, že sa celé dni zabávate, zje iba za misku granúl, čo ani jeden z warm hatchov a nebodaj hot-hatchov nemôže povedať. Tí sú pri tom istom tempe, intenzite a dĺžke chytania loptičky omnoho pažravejší a apetítom prekonávajú väčšie psiská.

Zdroj: jh

Nech som sa snažil akokoľvek, nech som predbiehal zúrivo všetko čo sa mi vyskytlo v ceste a nech som na diaľnici jazdil tempom, ktoré by si pokojne mohlo vyslúžiť peknú fotku od zelených, aj tak bola spotreba smiešnych 5,6 litra. Neviem koľko by to žralo, keby si za volant sadol niekto s ľahkou nohou a jazdil s tým ako s hybridom. Ja som sa bavil a bavil som sa o triedu viac ako v SUV s výkonom 320 koní, ktoré som jazdil krátko predtým.

No a potom prišiel čas, keď som do Yarisu mal natlačiť päticu zadkov. Dva zadky z toho v autosedačkách. Už som rátal s tým, že jedna zo sedačiek bude musieť zostať doma a rozmýšľal som, ktoré dieťa mám radšej. To viete, Sofiina voľba. No keďže som na nič neprišiel, skúsil som ich len poposúvať a vytvoriť priestor pre tretieho vzadu tak ako to robím každý týždeň. A ono sa to podarilo. Sedeli tam ako sardinky v otvorenej konzerve, ale presne tak sedia aj v crossoveroch, SUV-éčkach i kombíkoch. Žiaden rozdiel. Jazda bola rovnako nepohodlná, no tú polhodinu všetci prežili. Keby ich zo zadu bolo počuť lepšie, možno by som počul viac sťažností, no takto to vyšlo na rovnako.

Zdroj: jh

Yaris má okrem nového motora i nový infotainment s novým displejom a vylepšené funkcie vrátane nových asistenčných systémov. Má aj funkciu inteligentnej rekuperácie, ktorá nastavuje intenzitu podľa toho, či sa blížite k prekážke. Funguje to slušne, ale po skúsenosti s C-HR, kde som to počas trištvrte testu nevedel vypnúť (pritom je to tak jednoduché) a po ďalších dvoch testoch elektromobilov s rovnakou funkciou som mal skrátka dosť a vypol to hneď aj tu. A bolo mi lepšie. Aj posádke. Všetky tieto asistenčné systémy viete dosiahnuť a vypnúť, či zapnúť dvomi-tromi klikmi ľavou rukou na ľavom ramene volantu. Tým skratkám rozumie azda len návod, ale z piktogramov sa dá pochopiť o čo ide - väčšinou o nejaký asistent s nejakou funkciou... No a veľký displej infotainmentu? Je tam a funguje. Funguje aj konektivita a aj navigácia vedela ako sa vymotať z uličiek v Dunajskej Strede smerom do Bratislavy – žiadna ťažká úloha a trvalo mi len dve zlé odbočky, kým som to celé nastavil. Takže fajn.

Málokto bude hľadať športový naturel v Yarise. Na svoju škodu i na smútok konštruktérov. Tí urobili veľa, aby nový Yaris bol jazdne schopnejší, aby sa v ňom sedelo športovejšie, aby zábavnejšie prechádzal zákrutami. Teraz mu dali aj motor, ktorý tento potenciál vie využiť, pritom si za to nebude pýtať veľa. S Yarisom GR sa to porovnávať nedá, no ak hľadáte malé šikovné auto, ktoré má na palube všetko čo väčšie autá, ale jazdne je zábavnejšie a zároveň lacnejšie i úspornejšie, nech sa páči. Mne sa páči. 7 z 10.

Zdroj: jh

Technické údaje

Model: Toyota Yaris Hybrid Dynamic Force Premiere Edition
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1490
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná
Systémový výkon (k):  130
Výkon (kW/ot.):  68/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 120/3600
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,2-4,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3940/1745/1500
Rázvor náprav (mm): 2560
Objem batožinového priestoru (l): 286
Objem palivovej nádrže (l): 36
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1185
Užitočná hmotnosť (kg): 530
Hmotnosť brzdeného/nebrzdeného prívesu (kg): 450/450
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 15 990 €
Základná cena verzie HEV DF Premiere Edition 24 690 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku